הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה

אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה, חווים סבל וקושי. תחושה של תת הישגיות, דימוי עצמי וביטחון עצמי נמוכים. חשוב לתת להם את הכלים הנכונים גם כשבעודם צעירים ועדיין לא הספיקו לחוות קשיים, תסכולים ואיבוד האמונה ביכולתם. האימון בא לתת פיתרון על מנת לאפשר לכל אחד ואחת להחזיר את תחושת השליטה במצבי התמהמהות ואת האמונה בעצמם, לחוות הצלחות ולממש את הפוטנציאל המדהים הטמון בהם, כדי לקיים איכות חיים טובה להם ולדורות הבאים.

 

 



אז מהו אימון להפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה?

תהליך שותפות דינאמי וחווייתי, תוך יצירת מרחב ביני לבין הילד / המתבגר / המבוגר, המסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה, לפתח כישורי חיים המאפשרים להם להתמודד ולהתמקד ביישום ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם. כשהמטרה היא, לאפשר להם לחיות בביטוי עצמי מלא, להחזיר להם את האמונה בעצמם, להחזיר להם את תחושת השליטה במצב ולאפשר להם להיות מי שהם . . .


 לבעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה תכונות חיוביות ויתרונות רבים, כגון: יצירתיות, כושר אלתור, חשיבה מחוץ לקופסה, מודעות עצמית מפותחת, אינטואיציה, רגישות, אינטליגנציה גבוהה, יכולת חשיבה הוליסטית, גמישות, ספונטאניות, כריזמתיים, אנרגטיים, מעניינים וסוחפים אחריהם אנשים רבים. יכולת השפעה רבה, מלאי רעיונות ועוד...


 האימון האישי מסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה לעבור תהליך מובנה צעד צעד בקצב האישי של המתאמן, תוך זיהוי התופעות המאפיינות בעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה הפוגעות בתפקוד התקין, כגון: קשיים בוויסות הקשב, קשיים בוויסות הרגשות, אירגון, ניהול עצמי, דחיינות, סחבת, מוסחות, התנעה/איתחול ומיקוד בביצוע מטלות.


 מטרת האימון היא, פיתוח כישורים בתפקודים הניהוליים של המוח, ניהול עצמי, התארגנות, שליטה עצמית מול מוסחות, וויסות רגשי. האימון מאפשר לזהות ולפתור את בעיות ההתמהמהות, דחיינות ופיתוח כישורים חברתיים, העצמה, סמכות, אחריות ומנהיגות.


אני עובדת על מספר דגשים הגורמים לכלים אלו להיות מאוד יעילים ואפקטיביים במיוחד.הדגש באימון והכרחי לבעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה הוא, מיקוד בתפקוד ובביצוע והאימון עוסק בשינוי, שיפור ושדרוג התפקוד, מיקוד במטרה וביצוע.

עבודה על מטרות מציאותיות וניתנות להשגה. לבעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה יכולת גבוהה מאוד להתגייס למטרות המעוררות אצלם עניין, התלהבות ותשוקה, מה שמאפשר להם להצליח.

אני בונה אסטרטגיות פעולה העוקפות ומצמצמות את הקשיים המאפיינים את בעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה ומסייעות להתקדם לעבר המטרות שלהם, כגון: היכולת להסתכל על כישלונות כטעויות ולא כ"אני כישלון", אלא ממקום שיעורר בנו מוטיבציה ליצור שינוי, לא לוותר, ויחסן אותנו מפני ספיגת טעויות ושקיעה בתוך התסכול והמחשבות השליליות שפוגעות אוטומטית באנרגיות ובאמונה בעצמנו.


כאן תפקידי כמאמנת בא לידי ביטוי מאוד משמעותי בתמיכה, עידוד, שיקוף וזיהוי התכונות והיכולות של המתאמן. להתנסות במשימות קטנות ובהצלחות קטנות, ללמוד להתנהל באופן יעיל, לזהות ולהדביר מחשבות שליליות, לדעת איך לא ליפול למלכודת המוסחות, הדחיינות וההתמהמהות, הביקורת העצמית, תחושת החוסר שליטה במצבים מסויימים.


חשיבות רבה ומשמעותית במיוחד היא השמירה על המיקוד במטרה, מה שמאפיין בעיקר בעלי ADHD ולקויות למידה, כשיש להם מטרה או פרוייקט מעניין המציף אותם בהתלהבות ומוטיבציה ששם הם משקיעים את כל האנרגיות העצומות הטמונות בהם לביצוע המשימה.


התוצאות הן מהירות ומספקות אבל עד מהרה הן דועכות עם עלייה ברמת הקושי שבהתמדה. שם הם מתחילים להתמהמה בעקבות פרוייקט או עניין חדש שצץ בראשם ומציף אותם מחדש באנרגיות של ביצוע המטרה ומה שקורה בפועל, הם מתחילים לתת פול גז בהרבה פרוייקטים בו זמנית, מפספסים את המיקוד ואת המומנט ואז הם מאבדים עניין, חווים אי הצלחה להשיג את המטרה, תסכול, אובדן האמונה בעצמם ואז מהדהדות המחשבות השליליות ומלכוד זה לעולם לא נעצר. הקצוות לא נסגרים ונשארים פתוחים והם כל פעם מחדש מחזקים את האמונה ש"אני לעולם לא אצליח", "אני כישלון", "אני לא מסוגל" ו"ככה אני".


כאן אני באה לעזור למתאמן לעצור, להוריד הילוך, לבדוק, לזהות את השגיאות, הטעויות. וע"י כך להשלים את אותה המטרה שהמתאמן והמאמן הגדירו יחד בהתחלה. יצירת מיקוד, לא לוותר, לא להתפשר, לא לקצר תהליכים, להפריד בין עיקר לתפל, להפריד בין חשוב לדחוף. ללכת עד הסוף ולהסתכל כל הזמן לעבר המטרה ולא להביט למטה ולהזכיר למתאמן כל הזמן "לכבד את התהליך" כדי להשיג את המטרה במלואה. התוצאה פחות חשובה. ישנה חשיבות רבה לדרך להצלחה, לתהליך עצמו, לפריצת הדרך.

כלים אלה מאפשרים ליצור פריצת דרך מחשבתית, שינוי גישה והתנהגות. ע"י תמיכת ועידוד המתאמן לומד להעריך את עצמו ולהסתכל על הדברים בזוויות שונות ופורצות דרך. דגש נוסף שממנו למעשה אני מתחילה את תהליך האימון, הוא העצמה, מינוף החוזקות הטמונות במתאמן. אוצר רב כלוא בתוכו, משום שעד היום לא היו לו את הכלים והאמונה שיש בו והוא מסוגל ויכול לאפשר לעצמו להשתמש במה שיש. בתהליך זה אנו עובדים ביחד על הדימוי העצמי, טכניקות ללקיחת אחריות, לסנגור עצמי, עמידה על שלי וקבלת העצמי באהבה ואמונה שלמה המאפשרת לו לחיות בביטוי עצמי מלא וללא צורך לרצות את הסביבה כל הזמן. כי התחושה הבסיסית היא "אני מרגיש שונה מאחרים", אני לא מספיק...", אף אחד לא מבין אותי".  


אני רואה באימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה חשיבות רבה, משום שזה לא מותרות, זה הצלת חיים.אם נקדיש את כל המשאבים לטיפול בילדים עם הפרעות קשב ולקויות למידה היום, לא נאלץ לשלם ממון רב בעתיד אי טיפול בילדים הסובלים מהפרעות קשב ולקויות למידה עלול לדרדרם להתמכרות לסמים ולאלכוהול
(כך נמסר לוועדה למאבק בנגע הסמים בכנסת)
מה קורה אם לא מטפלים

• 30% נושרים מלימודים.• 40% בנים נכלאים אם אין טיפול.• 50% נמנים על אוכלוסיית בית הסוהר.• 50% עם בעיות סמים.• 75% מתגרשים או מפוטרים עקב בעיות בין אישיות.• 50% של הפניות למרכזי בריאות הנפש.

 המרכז להפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה שם לעצמו למטרה לרכז בסל אחד את כל האינפורמציות, מאמרים, כתבות, חדשות, פורומים, אינדקס מטפלים, פסיכולוגים, נוירולוגים, פסיכיאטרים, מאמנים, בתי ספר, מורים, הורים והקהל הרחב, סדנאות, הרצאות ואירועים, לתועלת בתי הספר, מורים, הורים, בעלי מקצוע ולקהל הרחב המתעניין בתחום הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה.   אימון ילדים ומתבגרים

תוכנית מובנית ומעשית תוך זיהוי היתרונות הטמונים בילד/מתבגר. זיהוי התסמינים והקשיים היומיומיים המלווים בעלי הפרעות קשב וריכוז ADHDעמם צריכים להתמודד.תוכנית האימון היא מובנית ומערכתית הכוללת שיתוף פעולה בין-מקצועי, הדרכת ההורים, המורים וכל אנשי המקצוע עמם הילד/המתבגר בא במגע. התהליך הוא חווייתי, היוצר תמיכה, ביטחון, עידוד ואימון המאפשרים לצאת ממצב תקוע לפריצת דרך מעשית, ע"י העצמה, התיידדות עם ה- ADHD, מיקוד במטרה, גירוש המחשבות השליליות, עבודה על הרגלים ואמונות מגבילות. הקניית הרגלי למידה וזיהוי מאפיינים רבים נוספים ל-  ADHDכגון: דחיינות, התמהמהות, מוסחות, וויסות רגשי, אירגון, סדרי עדיפויות, ניהול זמן, קביעת מטרות, ניהול עצמי, התנעה/איתחול ועד פיתוח כישורים חברתיים ועיצוב התנהגות.מכיוון שבעלי הפרעת קשב וריכוז ולוקיות למידה לעתים סובלים גם מדברים נוספים, כגון: הפרעות שינה, חרדה, דיכאון, קשיים חברתיים ועוד, חובתי כמאמנת לעבוד בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע כגון, נוירולוג, פסיכולוג, פסיכיאטר, הוראה מתקנת, מורים, הורים וכו'. האימון אינטנסיבי יותר מאימון רגיל. כל מס' מפגשים – מפגש נוסף עם ההורים.תתקיימנה שיחות ווידוא ביצוע המטלות ביני לבין הילד/המתבגר, מתן תמיכה, הכוונה ועידוד ושיתוף פעולה בין-מקצועי. מסגרת הפגישות: 12-17 מפגשים בני שעה, אחת לשבוע, הנערכים בביתו של הילד.

אימון מבוגרים

תוכנית מובנית ומעשית. בעלת יעדים ברורים, ממוקדי מטרה. תוך העצמת המתאמן, יצירת מודעות ועבודה על הדימוי העצמי שלו.מתן כלים יחודיים לפתרון בעיות וקשיים עמם המתאמן מתמודד ביומיום, בכל תחומי חייו, כגון: קשרים בינאישיים, זוגיות, הורות, לימודים, עבודה, פרנסה וכו'.פעמים בשיתוף פעולה עם הבן/בת זוג, מעביד, גורם חיצוני או כל דמות משמעותית אחרת.התהליך שם דגש על הפוטנציאל והיתרונות הטמונים במתאמן ע"י העצמת המתאמן וזיהוי התכונות הטובות, כישורים, ערכים, חזון ומטרות.מתן כלים להתמודדות עם איחורים, וויסות רגשי, התמהמהות ,דחיינות, מוסחות, סדרי עדיפויות, אירגון, התנהלות, ניהול זמן, קביעת מטרות, התנעה/איתחול, זיהוי ערכים וחזון שבאמצעותם יוגדרו מטרותיו וקביעת יעדים מדידים המותאמים למתאמן, ע"י יצירת מחוייבות עצמית ולקיחת אחריות. 

מתן כלים לזיהוי וגירוש מחשבות שליליות, הרגלים ואמונות המגבילים והמעכבים את מימוש הפוטנציאל הטמון במתאמן. מתן כלים לשיפור מיומנויות חברתיות, תקשורת בינאישית, קריאת סימנים חברתיים (שפת גוף) המאפשרים לנהל מערכות יחסים בכל מעגלי החיים, כגון: זוגיות, חברה, מעגל העבודה, הורות וכל המעגלים בהם המתאמן נמצא עמם במגע.זיהוי טריגרים המובילים לתוצאות שליליות, דרכי התמודדות עם תסכולים וכעסים.החזרת האמונה בעצמי וביכולות שלי. החזרת תחושת השליטה במצבי אי-וודאות, במצבי כשלון וחוסר הצלחה.  


אימון הורים

להורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז ו/או ליקויי למידה, תפקיד משמעותי בסיוע, תמיכה, עידוד וסינגור בעד ילדיהם.תהליך האימון מביא למודעות המאפשר עזרה להורה לחבוק ולהכיל את הילד שלו וביחד לצאת איתו למסע מרתק ומאתגר משותף. באמצעות תמיכה וסינגור ניתן לעזור לילד לבנות הערכה עצמית גבוהה. ההורה כמאמן מעודד שיתוף פעולה בינו לבין הילד ויכול להרקיד אותו אל תוך המחול הפנימי המשפחתי למסע מרתק שהשמיים הם הגבול, תוך תוכנית חווייתית בעלת עוצמה וסיפוק מירביים. תמיכת המאמן בהורה לילד עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז, מניבה תוצאות משמעותיות עבור הילד וההורה, ע"י אימון ההורים, הבאתם למודעות, שינוי גישה, בחינת אסטרטגיות חדשות. 

· תיאום ציפיות

· עיצוב התנהגות – כללים, גבולות, חיזוקים ותגמולים, רווח והפסד

· עיצוב וזיהוי חזון ההורה

· זיהוי ערכים משפחתיים

· הצהרת מחוייבות

· אבחנה בין טיפול לאימון

· זיהוי מחשבות שליליות של ההורים ושל הילדים בתוך המשפחה וכלים לשינוי גישה.

· כלים לזיהוי וניפוץ הרגלים ואמונות מגבילות

· כלים להקשבה ולשיפור התקשורת הורה – ילד

· ניהול זמן וניהול עצמי

· זמן איכות

· סגנונות תקשורת של המשפחה

· הקצב הפנימי המשפחתי, ילד – הורה

אלה הם הבסיס ליצירת שינוי בגישה המשפחתית, הורה – ילד - הסביבה ומסגרות בהם הילדים באים במגע. 

פעמים רבות פונים אליי הורים אשר להם מכנה משותף של חוויית תסכול ובלבול. תחושה מתמדת של ספקות, קונפליקטים ופעמים חוסר אונים בהתמודדות היומיומית עם הקשיים והלקויות אשר מחלחלים לכל מעגלי החיים. אני רואה בתהליך אימון ההורים לילדים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז את החשיבות הרבה להכשרתם להורים הלומדים להכיר את דפוסי ההתנהגות של עצמם, של הילד ושל הנפשות הפועלות בתוך המשפחה ומחוצה לה, המאפשרים להם התבוננות עצמית, שיפור ושינוי גישה, הקשבה, שיתופי פעולה, מו"מ, ובחינת ערכי המשפחה, חזון וקביעת מטרות לשיפור מערכתי כולל בין בני המשפחה בבית הספר ומסגרות אחרות אשר עמם הילד בא במגע.